Prawidlowe csisnienie
27 zdrowych nawyków
aby unormować ciśnienie krwi
KSIĄŻKA GRATIS
Ściągnij teraz

Ciekawy wpływ herbaty na ciśnienie krwi

jak naturalnie zmniejszyć ciśnienie krwi

Picie zaledwie pół filiżanki zielonej lub oolong herbaty dziennie może obniżyć ryzyko wystąpienia wysokiego ciśnienia krwi o prawie 50%, jak wynika z nowego badania przeprowadzonego wśród chińskich herbaciarzy.

Naukowcy odkryli, że mężczyźni i kobiety, którzy pili herbatę codziennie przez co najmniej rok, byli znacznie mniej narażeni na rozwój nadciśnienia niż ci, którzy jej nie pili, a im więcej herbaty pili, tym większe były korzyści.

Herbata jest drugim najczęściej spożywanym napojem na świecie. Na pierwszym miejscu jest woda.

Nadciśnienie, czyli wysokie ciśnienie krwi, jest najczęstszą formą choroby serca i dotyka około 20% dorosłej populacji w wielu krajach. Stan ten jest związany z udarem, niewydolnością serca i dysfunkcją nerek i jest głównym czynnikiem ryzyka śmierci związanej z sercem.

W ostatnich latach badacze twierdzą, że wzrosło zainteresowanie badaniem roli związków przeciwutleniających zwanych flawonoidami występujących w herbacie, które mogą chronić przed chorobami serca.

Ale naukowcy mówią, że niewiele badań zbadało długoterminowy wpływ picia herbaty na ryzyko nadciśnienia, a wyniki do tej pory były sprzeczne. Twierdzą oni, że to badanie jest pierwszym, w którym wykorzystano dużą liczbę osób i szczegółowe informacje na temat spożycia herbaty oraz innych czynników stylu życia i diety związanych z ryzykiem nadciśnienia.

Picie herbaty obniża ciśnienie krwi

W badaniu, które ukazało się w numerze Archives of Internal Medicine z 26 lipca, naukowcy sprawdzili wpływ picia herbaty w ciągu ostatnich dziesięcioleci na ryzyko rozwoju wysokiego ciśnienia krwi u 1,507 chińskich mężczyzn i kobiet mieszkających na Tajwanie, którzy nie mieli wcześniejszej historii wysokiego ciśnienia krwi.

Ponieważ rozmiar używanej filiżanki różni się znacznie w chińskiej kulturze, uczestnicy zostali poproszeni o podanie szczegółów dotyczących tego, jaki rodzaj filiżanki był używany, w jaki sposób herbata była przygotowywana, jaka ilość była wypijana i jaka była częstotliwość w tygodniu, aby obliczyć średnie spożycie herbaty na dzień.

Badacze zebrali również informacje o rodzaju wypijanej herbaty (zielona, czarna lub oolong) oraz o tym, jak długo uczestnicy badania pili herbatę. Herbaty zielona, oolong i czarna pochodzą z tej samej rośliny. To właśnie przetwarzanie liści z Camellia sinensis decyduje o rodzaju herbaty i zawartości flawonoidów.

Badanie wykazało, że około 40% uczestników było nałogowymi pijaczami herbaty i piło co najmniej pół filiżanki herbaty dziennie przez jeden lub więcej lat. Ponad 96% osób pijących herbatę piło herbatę zieloną lub oolong.

Osoby pijące herbatę były zazwyczaj młodsze, w większości mężczyźni, posiadali wyższe wykształcenie i status społeczno-ekonomiczny niż osoby niepijące herbaty. Byli oni również bardziej otyli, więcej palili, pili więcej alkoholu, jedli mniej warzyw i mieli wyższe spożycie sodu niż ci, którzy nie pili regularnie herbaty.

Po uwzględnieniu tych i innych czynników związanych z ryzykiem chorób serca i nadciśnienia, badacze stwierdzili, że osoby pijące herbatę były znacznie mniej narażone na rozwój nadciśnienia niż osoby niepijące herbaty.

Ci, którzy pili co najmniej pół filiżanki zielonej lub oolong herbaty o umiarkowanej mocy dziennie przez rok, mieli o 46% niższe ryzyko rozwoju nadciśnienia niż ci, którzy nie pili herbaty. Wśród tych, którzy pili więcej niż dwie i pół filiżanki herbaty dziennie, ryzyko wystąpienia nadciśnienia było mniejsze o 65%.

“Osoby nie pijące herbaty nałogowo miały wyższe ryzyko rozwoju nadciśnienia niż osoby pijące herbatę nałogowo, przy czym występowało stopniowe zmniejszenie ryzyka związane z wyższym poziomem spożycia herbaty w dziennym spożyciu” – piszą badacze. “Jednak spożywanie herbaty przez okres dłuższy niż rok nie było związane z dalszym zmniejszeniem ryzyka nadciśnienia”.

Na podstawie wyników swojego badania, naukowcy twierdzą, że minimalne spożycie herbaty potrzebne do zapewnienia korzyści obniżających ciśnienie krwi wydaje się być pół filiżanki dziennie herbaty zielonej lub oolong przez co najmniej jeden rok.

Mówią, że potrzebne są dalsze długoterminowe badania, aby potwierdzić te wyniki i lepiej zrozumieć mechanizmy stojące za efektami obniżania ciśnienia krwi przez herbatę.

Jaki rodzaj herbaty jest dobry na wysokie ciśnienie krwi?

Na podstawie wyników badań naukowcy twierdzą, że minimalne spożycie herbaty potrzebne do zapewnienia korzyści w zakresie obniżenia ciśnienia krwi wydaje się być pół filiżanki dziennie zielonej lub oolong herbaty przez co najmniej rok.